Login Cont nou

Cât de tare trebuie să ne îngrijoreze deschiderea școlilor?

3 septembrie 2020   |   LaZiCuTot → Actualități

Deschiderea școlilor în septembrie este privită ca o măsură necesară atât pentru educația copiilor, cât și pentru impactul pe care școala îl are asupra dezvoltării lor emoționale și sociale.

O modalitate de a face față îngrijorărilor și problemelor legate de această decizie în contextul actual o reprezintă trecerea în revista a cunoștințelor existente privind prevalența COVID-19 în rândul copiilor de vârstă școlară, riscul de transmitere al infecției cu SARS-CoV-2 în unitățile de învățământ, impactul asupra transmiterii comunitare și modalitățile de reducere a acesteia.

Ce știm despre transmiterea și manifestările bolii la copii?

Datele înregistrate până în prezent arată că susceptibilitatea copiilor la infecție este la fel de mare ca a adulților, dar că proporția celor care fac forme severe de boală este mult mai mică decât în cazul acestora. Majoritatea fac forme asimptomatice sau ușoare, iar procentul celor care necesită spitalizare este mic. Vârsta, rasa și patologia asociată par să influențeze probabilitatea de a face boala și gradul de severitate al acesteia. Astfel, cazuri mai multe au fost înregistrate în grupa de vârstă 10 – 17 ani (dar fără tendința de a face forme severe de boală) și în rândul copiilor hispanici. Copiii cu dizabilități intelectuale și de dezvoltare, care au în general și alte comorbidități (boli respiratorii, endocrine, metabolice și/sau ale sistemului circulator) sunt în situația de a face mai frecvent tablouri clinice severe.

Despre transmiterea SARS-CoV-2 între copii nu se cunosc foarte multe, dar dovezile existente par să sugereze că riscul de transmitere este mai mare între membrii aceleiași familii decât în colectivitățile de copii.

Principalele simptome ale bolii la copil sunt: febră, cefalee, rinoree, odinofagie, tuse, astenie, greață, vărsături și diaree. Cazurile de sindrom inflamator multisistemic au fost rare și în majoritatea cazurilor copiii s-au vindecat.

Mai multe despre infecția cu SARS-CoV-2 la copii aflați urmărind pe platforma atelieremedicale.ro înregistrarea webinariilor COVID-19 la copil, susținut de dr. Daniela Ștefănescu și Particularități ale infecției COVID-19 la copil, susținut de dr. Mihai Craiu.

Ce s-a întâmplat acolo unde școlile s-au redeschis deja?

Există variații mari ale numarului de cazuri înregistrate după deschiderea școlilor în diferite țări, astfel încât concluziile nu pot fi decât parțiale și de etapă. Simulările făcute pentru Europa sugerează că riscul va crește în comunitățile în care există deja o rată de transmitere mare și va fi mai mic acolo unde această este redusă.

Ce strategii sunt eficiente pentru reducerea riscului de transmitere?

Organizația Mondială a Sănătății recomandă, în acest sens, un plan – cadru de măsuri de prevenție și control, care prevede o serie de intervenții privind suportul legislativ și infrastructura, aspectele comportamentale, igiena, comunicarea cu elevii și părinții, respectarea programelor naționale de vaccinare ș.a.

Merită evidențiată recomandarea adresată școlilor de a promova politica ”stai acasă dacă nu te simți bine” și renunțarea la adeverințele medicale pentru motivarea absențelor, pentru a preveni aglomerarea cabinetelor medicilor de familie.

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot


Referințe bibliografice

1.Q&A: Schools and COVID-19, WHO, 13.07.2020, https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-schools-and-covid-19, accesat 01.09.2020

2.CDC COVID Data Tracker, https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#cases, accesat 02.09.2020

3.Rajmil L., Role of children in the transmission of the COVID-19 pandemic: a rapid scoping review, BMJ Paediatr Open., 2020;4:e000722, http://dx.doi.org/10.1136/bmjpo-2020-000722