Login Cont nou

Copiii și dinamica infecției cu SARS-CoV-2

12 noiembrie 2020   |   LaZiCuTot → Actualități

Cu toate că rolul copiilor în transmiterea infecției cu SARS-CoV-2 este în continuare controversat, tot mai multe autorități naționale de sănătate publică au decis să mențină școlile deschise, luând în calcul impactul negativ al închiderii acestora asupra copiilor și concluziile de etapă ale mai multor studii privind dinamica infecției cu SARS-CoV-2 in comunitate.  

Unul dintre aceste studii, publicat în Pediatrics, jurnalul oficial al American Academy of Pediatrics, pleacă de la observația că, spre deosebire de situația altor infecții respiratorii cu etiologie virală, în sindromul respirator acut sever dat de SARS-CoV-2, copiii nu par să reprezinte un vector important de transmitere și că, în cele mai multe situații în care s-au înregistrat cazuri multiple într-o familie, nu au existat dovezi ale transmiterii de la copil la copil sau de la copil la adult. 

Astfel, conform rezultatelor comunicate de autori, în 79% dintre familii, unul sau mai mulți membri adulți ai acestora fuseseră suspectați sau confirmați cu COVID-19 înaintea apariției simptomelor la copilul inclus în studiu, confirmând faptul că acesta a fost infectat cel mai probabil în interiorul familiei și nu în afara ei. În numai 8% din cazuri copiii au dezvoltat simptome înaintea celorlalți membri ai familiei, ceea ce este similar cu concluziile altor studii publicate anterior, din care rezultă că procentul situațiilor în care copiii sunt cazuri index într-o familie este mai mic de 10%.2,3,4,5

Plecând de la aceste date, concluzia ar fi că, în ciuda temerilor, ponderea infectarilor cu SARS-CoV-2 în școli asupra transmiterii comunitare ar putea fi mai mică decât s-a estimat inițial și ca urmare, dezavantajele închiderii lor pot fi mai mari decât beneficiile, în special în cazul copiilor din ciclul elementar, care par a avea cel mai mic risc de infectare. Modelele matematice susțin și ele această teorie, sugerând că închiderea școlilor, ca măsură izolată, este insuficientă să oprească trasmiterea intracomunitară și nu are decât rezultate modeste comparativ cu restul măsurilor de protecție recomandate.6

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot


Referințe bibliografice

A Case Series of Children With 2019 Novel Coronavirus Infection: Clinical and Epidemiological Features, Clinical Infectious Diseases, Volume 71, Issue 6, 15 September 2020, Pages 1547–1551, https://doi.org/10.1093/cid/ciaa198

4.Danis K, Epaulard O, Bénet, Cluster of coronavirus disease 2019 (Covid-19) in the French Alps, 2020, Clin Infect Dis. 2020 Apr 11 : ciaa424, doi: 10.1093/cid/ciaa424

5.Macartney K, Quin HE, Pillsbury AJ et al, Transmission of SARS-CoV-2 in Australian educational settings: a prospective cohort study, The Lancet, Child &Adolescent Health, Volume 4, Issue 11, P807-816, November 01, 2020, https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30251-0

6.Ferguson NM, Laydon D, Nedjati-Gilani G et al, Report 9: Impact of non-pharmaceutical interventions (NPIs) to reduce COVID-19 mortality and healthcare demand, Imperial College COVID-19 Response Team, doi: 10.25561/77482

Acest material este destinat profesioniștilor din domeniul sănătății. Rolul lui este strict informativ, iar conținutul nu trebuie să înlocuiască raționamentul clinic personal sau pe cel al ghidurilor/recomandărilor locale cu privire la diagnostic și tratament.