Login Cont nou

Când e bine să te ”tragă curentul”

10 decembrie 2020   |   LaZiCuTot → Actualități

Aerisirea și ventilarea spațiilor închise fac parte din măsurile recomandate pentru prevenirea răspândirii infecției cu SARS-CoV-2. Ne-am aștepta ca ele să se aplice și în cazul habitaclului auto și probabil că mulți dintre noi am ales să deschidem geamurile atunci când am călătorit în grupuri heterogene, fie ca șoferi, fie ca pasageri. 

Iată însă concluziile unui studiu publicat la începutul acestei luni de un colectiv de autori ai Universității Massachusetts din Amherst, care sugerează că a deschide geamul din imediata apropiere, atunci când suntem într-un automobil, poate să nu fie cea mai bună idee în încercarea de a ne proteja de infecțiile cu cale de transmitere aerogenă (deși este oricum mai bine decât a nu deschide niciun geam).1

Punctul de plecare al cercetării a fost ipoteza conform căreia, ocupanții unui automobil vor alege,  în condiții de iarnă, să nu deschidă toate geamurile mașinii. S-au studiat astfel diferitele combinații de geam deschis/geam închis și consecințele lor asupra circulației aerosolilor din aerul expirat de ocupanții mașinii, într-un model care a luat în calcul varianta specifică taximetrelor, cu șoferul în stânga și un pasager așezat pe locul din spate, dreapta. Ce spun concluziile, pe scurt:

  • cea mai eficientă metodă de a reduce riscul de contaminare în habitaclul unui automobil este deschiderea tuturor geamurilor (opusul ei îl reprezintă folosirea sistemului de aer condiționat, cu menținerea geamurilor închise);
  • a doua cea mai eficientă soluție este deschiderea geamurilor aflate la distanță de șofer și pasager, adică geamul din față dreapta și cel din spate stânga, ceea ce permite formarea unui curent de aer cu rol de barieră între șofer și pasager (fenomenul este asemănat de autori cu ”perdeaua” de aer de la intrarea în unele magazine, creată printr-o suflantă de aer poziționată vertical, care împiedică amestecarea aerului din exterior, cu cel din interior, chiar în condițiile în care ușa este deschisă);
  • comparația între deschiderea completă a geamurilor versus intredeschiderea acestora nu a fost studiată;
  • viteza mașinii este importantă, cu cât aceasta este mai mică, cu atât crește durata de primenire a aerului din interiorul mașinii și ca urmare, riscul de transmitere a infecțiilor aerogene.
  •  

Studiul a fost derulat prin simulare pe computer, cititorii pasionați de fizică putând să-l consulte în întregime aici:

https://advances.sciencemag.org/content/early/2020/11/30/sciadv.abe0166

Concluziile lui nu reprezintă un susbstitut al purtării măștii în interiorul autovehiculelor, ci doar o propunere de protecție suplimentară. 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot


Referințe bibliografice

1. Mathai V, Das A, Bailey JA, Breuer K, Airflows inside passenger cars and implications for airborne disease transmission, Science Advances, 04 Dec 2020, DOI:10.1126/sciadv.abe0166

Acest material este destinat profesioniștilor din domeniul sănătății. Rolul lui este strict informativ, iar conținutul nu trebuie să înlocuiască raționamentul clinic personal sau pe cel al ghidurilor/recomandărilor locale cu privire la diagnostic și tratament.