Login Cont nou

Secrete mici, efecte mari (3)

15 aprilie 2021   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Interviul motivațional reprezintă o metodă de interacțiune cu pacientul ce are ca scop creșterea motivației acestuia pentru schimbare, orientată spre un obiectiv determinat, cum ar fi renunțarea la comportamentul de risc. Comunicarea este centrată pe pacient și se desfășoară într-o atmosferă empatică și valorizantă, în care se explorează ambivalența firească ce apare în față schimbării. 

Interviul motivațional în medicina de familie

  • medicul de familie are avantajul unei relații de durată cu pacienții săi, astfel încât încrederea și atmosfera de colaborare necesare acestui tip de comunicare ar trebui să existe deja, fără a fi nevoie de un efort suplimentar.

  • cu toate că metoda poate părea laborioasă există dovezi că intervențiile scurte (cca. 5 minute) sunt eficiente, în special în cazul pacienților rezistenți la schimbare. Acest aspect face ca interviul motivațional să poată fi integrat relativ ușor în practică, fără a crește semnificativ presiunea asupra timpului alocat unei consultații.

  • strategia interviului motivațional se bazează mai mult pe oferirea sprijinului necesar pacientului pentru creșterea motivației intrinseci și mai puțin pe argumentație. Ca urmare, intervențiile Dvs. e bine să fie persuasive și nu coercitive, astfel încât schimbarea să fie rezultatul convingerilor interioare ale pacientului și nu al unei intervenții exclusiv exterioare (recomandarea medicală).

  • obiectivul intervenției nu este acela de rezolva problema în locul pacientului, ci de a-l ajuta să găsească o soluție pentru ambivalența acestuia vizavi de schimbare. Ca urmare, evitați capcana oferirii de soluții proprii și sați pacientul să-și evalueze oiunile, cu avantajele și dezavantajele fiecăreia.

  • economisiți-vă timpul și energia și nu insistați în cazul pacienților care nu sunt în stadiul de contemplare. Țineți minte că uneori mai puțin înseamnă mai mult.

  • evitați întrebările închise, la care pacientul poate răspunde doar cu da sau nu și folosiți întrebările deschise. De exemplu: ”Ce mai e nou în ceea ce va privește de la ultima noastră întrevedere?” sau: ”Dacă ar fi să va gândiți la o singură schimbare pentru îmbunătățirea sănătății Dvs., care ar fi aceea?”

  • încurajați pacientul pentru reușite, chiar dacă acestea vi se par minore.

  • folosiți ascultarea reflexivă, lăsând pacientul să-și exprime gândurile și capturând esențialul, ajutându-l astfel să ajungă la ideea și soluția unei schimbări.

  • sumarizați în final cele spuse de pacient și clarificați sensul acestora.

  • dacă pacientul a reușit să formuleze un obiectiv și o cale de a-l atinge, rugați-l să facă precizări clare și spuneți-i că data viitoare veți discuta despre acesta.

Deși poate părea împovărător, interviul motivațional este ușor de folosit odată ce ne însușim abilitățile necesare și disciplina încorporării lui în toate consultațiile, chiar și numai sub forma unor intervenții scurte (vezi ”Sfatul minimal pentru renunțarea la fumat”: https://www.atelieremedicale.ro/2020/11/20/sfatul-minimal-pentu-renuntarea-la-fumat/).

Aveți exemple și întâmplări de împărtășit? Rubrica de față le poate găzdui. 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

  1. Stewart EE, Fox C, Encouraging Patients to Change Unhealthy Behaviors With Motivational Interviewing, Fam Pract Manag. 2011 May-June;18(3):21-25, https://www.aafp.org/fpm/2011/0500/p21.html

  2. Schultz J, 4 Motivational Interviewing Steps That Foster Change, PositivePsychology.com, 12.01.2021, https://positivepsychology.com/motivational-interviewing-steps/

Acest material este destinat profesioniștilor din domeniul sănătății. Rolul lui este strict informativ, iar conținutul nu trebuie să înlocuiască raționamentul clinic personal sau pe cel al ghidurilor/recomandărilor locale cu privire la diagnostic și tratament.