Login Cont nou

Cine vrea să stea treaz, trebuie întâi să doarmă!

5 august 2021   |   LaZiCuTot → Actualități

Despre importanța și valoarea somnului ca element de bază în păstrarea stării de sănătate s-a scris și vorbit mult în literatura de specialitate a ultimilor ani, fără ca acest lucru să se reflecte proporțional în sfera de preocupări a populației generale și nici a recomandărilor făcute pacienților de către medici, așa cum se întâmplă, de exemplu, cu alimentația sau activitatea fizică. Cu toate acestea, somnul rămâne una dintre necesitățile biologice de bază și orice afectare a sa poate avea consecințe atât asupra stării de sănătate a unui individ, cât și la nivel de siguranță publică. 

Tulburările de somn în cifre

Centrul pentru Controlul și Prevenția Bolilor și Biroul pentru Sănătatea Mamei și Copilului din S.U.A. au comunicat, în urma cercetărilor efectuate, că 34,1% dintre copii, 74,6% dintre liceeni și 32,5% dintre adulți nu dorm suficient în mod regulat. O parte dintre motive sunt: stresul psihosocial, alimentația dezechilibrată, lipsa activității fizice și nu în ultimul rând, folosirea excesivă a dispozitivelor electronice (telefoane, tablete etc.). La acestea se adaugă tulburările de somn asociate anumitor patologii, precum și privarea de somn legată de programul de muncă. 

Ca urmare, asigurarea unei durate suficiente și a calității somnului reprezintă unul dintre obiectivele planului național de sănătate pe zece ani, intitulat Healthy People 2030.

Opinia experților

Tulburările de somn afectează capacitatea cognitivă, funcțiile psihomotorii, dispoziția și performanța, iar atunci când devin cronice sunt dovedit corelate cu risc crescut de boli cardiovasculare, diabet zaharat, obezitate, depresie, accidente la locul de muncă și rutiere.    

În acest context este important documentul de poziție publicat de Academia Americană de Medicină a Somnului (American Academy of Sleep Medicine – AASM), care reiterează importanța somnului la toate grupele de vârstă și subliniază necesitatea abordării tulburărilor de somn ca problema de sănătate publică. Principalele recomandări făcute se referă la:

  • introducerea tematicii referitoare la fiziologia și patologia somnului în programa de pregătire a tuturor școlilor, instituțiilor și universităților cu profil medical;

  • abordarea de rutină, în cadrul anamnezei, a întrebărilor legate de rutina somnului și eventualelor tulburări de somn;

  • ameliorarea condițiilor din spitale, astfel încât să se asigure odihna optimă necesară pacienților internați;

  • desfășurarea unor campanii de sănătate publică prin instituțiile abilitate și la locul de muncă, în scopul conștientizării populației cu privire la legătura dintre somn și starea de sănătate și promovarea activă a comportamentelor dovedit eficiente în asigurarea unui somn de calitate;

  • încurajarea cercetării în domeniu, pentru găsirea unor soluții privind combaterea inegalității în ceea ce privește impactul lipsei de somn asupra sănătății.

Documentul este susținut de numeroase alte organizații medicale și a fost publicat în Journal of Clinical Sleep Medicine.

Principiile unui somn sănătos

Recomandările principale se referă la:

  • alcătuirea și respectarea unui program regulat de somn;

  • asigurarea unui cadru optim pentru somn (aerisirea camerei, evitarea supraîncălzirii, reducerea surselor de lumină și zgomot);

  • programarea unor activități relaxante în apropierea orei de culcare (citit, baie caldă);

  • evitarea “ațipitului” în cursul zilei;

  • evitarea consumului de alcool și cofeină în partea a doua a zilei, precum și a meselor abundente înaintea culcării;

  • închiderea dispozitivelor electronice (TV și altele) cu 30 – 60 de minute înainte de ora culcării.

Bine de știut:

  • necesarul de somn este variabil de la un individ la altul. Durata optimă recomandată este cuprinsă între 7-9 ore/noapte în cazul adulților, respectiv 7-8 ore/noapte pentru adulții vârstnici. În cazul copiilor, recomandările diferă în funcție vârstă;

  • lipsa de cunoștințe și abilități constituie unul dintre principalele motive pentru care insomnia este subdiagnosticată de către medicii de familie;

  • întrebările despre durata și calitatea somnului trebuie incluse în consultatia uzuală a fiecărui pacient (anamneză, chestionare), evaluându-se, în același timp, igiena somnului (cadrul de somn adecvat și rutina aferentă). Dacă se consideră necesar, pacientul va fi trimis pentru măsurători obiective. 

Vocabular util

  • jet lag social (oboseală cauzată de diferența dintre tiparul de somn din zilele libere, față de de cel din timpul săptămânii). 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

1.Ramar K, Malhotra R, Carden KA et al, Sleep is essential to health: an American Academy of Sleep Medicine position statement, J Clin Sleep Med, https://doi.org/10.5664/jcsm.9476

2.Brooks M, Barclay L, Is Sleep Essential for Good Health, Medscape Education Clinical Briefs,

https://www.medscape.org/viewarticle/955395?src=wnl_tpal_210731_mscpedu&impID=3539918