Login Cont nou

Monitorizarea telefonică a pacienților cu COVID-19  în condiții de eficiență și siguranță crescute

7 octombrie 2021   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Numărul mare al pacienților cu forme ușoare sau moderate de COVID-19, izolați la domiciliu, care trebuie monitorizați de către medicul de familie, impune o planificare atentă și exactă, astfel încât această activitate să nu afecteze major programul consultațiilor de la cabinet și nici să nu impieteze asupra timpului liber al medicului. 

Una dintre soluții o reprezintă folosirea unui cadru standard pentru aceste consultații, cu câteva etape simple de urmat:

  • programarea prealabilă a consultației telefonice, de către asistentă, astfel încât convorbirea să se desfășoare într-un moment în care Dvs. puteți să îi acordați întreaga atenție pacientului de la celălalt capăt al firului, iar acesta are răgazul necesar să se pregătească (se evită astfel timpul pierdut, de exemplu, cu găsirea ochelarilor sau a notelor referitoare la elementele de automonitorizare, solicitate anterior de Dvs.);

  • începeți dialogul prin a-i prezenta pacientului obiectivele și etapele consultatiei telefonice (”O să vă rog să-mi răspundeți la câteva întrebări, după care vă voi spune ce aveți de făcut și la final putem aborda eventualele nelămuriri sau alte probleme pe care le aveți” – scade astfel riscul posibilelor omisiuni din cauza oboselii și/sau a întreruperilor, uneori prea frecvente și cresc șansele ca pacientul să rețină mai ușor recomandările terapeutice comunicate grupat);

  • continuați cu întrebări despre: a) simptomele actuale și, după caz, impactul acestora asupra eventualei patolgii asociate; b) posibilitatea auotmonitorizarii și îngrijirii la domiciliu; c) eventualele semne de agravare: capacitatea de a-și desfășura activitățile casnice zilnice, tulburări de respirație etc.; d) locul unde se află bolnavul (ar putea să fie la o altă adresă, element important în cazul agravării sau planificării unei vizite la domiciliu);

  • comunicați clar și rar parametrii pentru automonitorizare, simptomele și semnele de alarmă (febra mare mai mult de trei zile, dispnee, senzație de constricție toracică, SaO< 94%, cianoza buzelor, fatigabilitate sau somnolență extreme), recomandările terapeutice, inclusiv conduita în caz de agravare;

  • încheiați, așa cum ați promis, cu întrebarea referitoare la eventualele nelămuriri ale pacientului și stabiliți data următoarei consultații telefonice.

Atenție: evaluați în permanență dacă managementul telefonic este suficient sau se impune evaluarea directă a pacientului!

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Acest material este destinat profesioniștilor din domeniul sănătății. Rolul lui este strict informativ, iar conținutul nu trebuie să înlocuiască raționamentul clinic personal sau pe cel al ghidurilor/recomandărilor locale cu privire la diagnostic și tratament.