Login Cont nou

Comunicarea eficientă cu pacientul pe tema vaccinării antiCOVID-19

21 octombrie 2021   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Reticența unei părți a populației vizavi de ideea de vaccinare nu este nouă și nici specifică românilor.1 Una dintre dovezi este secțiunea dedicată acestui subiect pe pagina de internet a Organizației Mondiale a Sănătății (O.M.S.), cu resurse menite să faciliteze comunicarea legată de imunizări și unde există postări cu începere din anul 2013.2 

Sigur că în contextul pandemiei de COVID-19, ceea ce se întâmplă astăzi în România are șanse mari să se constituie într-un capitol distinct în istoria medicinei și mulți încearcă să identifice și analizeze cauzele fenomenului. Aspectele ce țin de comunicare nu au cum să lipsească și de aceea am considerat utilă menționarea acestei biblioteci virtuale, cu speranța că lipsa unei gândiri strategice la nivel de autoritate în sănătatea publică va putea fi compensată parțial prin abordarea directă, om cu om, de către fiecare dintre noi, a membrilor acestei comunități de păreri, în contextul consultațiilor uzuale. 

Indiferent însă de nivelul de asistență medicală (primară, secundară sau terțiară) unde aceste întâlniri au loc, pentru a fi eficientă, comunicarea trebuie să îndeplinească anumite condiții de conținut și formă. Iată câteva, adaptate după broșura O.M.S., ”Effective communication of immunization data”:3

  • definește cu claritate obiectivul (înțelegerea importanței vaccinării antiCOVID-19), conținutul (vaccinarea reduce riscul de îmbolnăvire și deces) și audiența căreia i se adresează mesajul (pacienții);

  • alege abordarea potrivită fiecărui pacient, făcând apel la tiparele de percepție ce pot induce o modificare comportamentală. Exemple:

  1.  pacienții reticenți, în general, la orice schimbare (cum ar fi, de pildă, modificarea schemei terapeutice), vor avea tendința de a se crampona de credințele și percepțiile actuale, indiferent ce contraargument le-ați prezenta. Opțiunile multiple (cum ar fi existența mai multor tipuri de vaccin) vor accentua acest comportament. A le vorbi unor astfel de pacienți despre incidența cazurilor de COVID-19, riscurile legate de infecția cu SARS-CoV-2 și eficacitatea vaccinurilor nu va duce, în cele mai multe cazuri, decât la dorința acestora de a păstra starea de lucruri actuală, adică la a nu se vaccina. În astfel de situații, comunicarea trebuie astfel făcută încât să ii determine pe aceștia să își dorească schimbarea status quo. În acest scop, o simplă trecere în revista a beneficiilor vaccinării și un set de informații privind aspectele practice ale acesteia (adresa centrelor de vaccinare din vecinătate, modalități de programare etc.) au mai multe șanse de succes. 

  1. pacienții care se tem mai mult de reacțiile secundare adverse ale vaccinului decât de boală trebuie asigurați cu privire la siguranța vaccinării prin sublinierea aspectelor pozitive ale acesteia. Ca urmare, mesajul va fi transmis sub forma “sunt 90% șanse să nu aveți nicio reacție adversă” și nu “reacțiile adverse se întâlnesc în numai 10% din cazuri”.

  1. situatiile în care evidențierea comportamentelor pozitive trebuie să prevaleze asupra criticii aspectelor negative. O astfel de situație s-ar putea întalni la pacienții cu profesii care presupun interacțiunea cu publicul și la care un mesaj de tipul “Dacă nu vă vaccinați puteți fi responsabil(ă) de transmiterea bolii!”, probabil că nu ar avea impactul scontat. În schimb, o abordare diferită – “ Sunteți una din persoanele cele mai responsabile pe care le cunosc. Dacă încă nu ați făcut-o, mergeți și vaccinați-vă gratuit în oricare din centrele de vaccinare existente!” – s-ar putea să acționeze ca factor trigger la nivel emoțional, deoarece oamenii au nevoie, în general, de recunoaștere, apreciere și recunoștință. 

Oamenii asimilează informația și acționează după niște tipare previzibile, pe care, dacă le vom lua în considerare, putem crește șansele de a obține comportamentul dorit (în acest caz, vaccinarea). 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

  1. MacNamara D, History Does Repeat: Pandemic Vaccine Uproar Is Nothing New, WebMD Health News, 2021, https://www.webmd.com/vaccines/covid-19-vaccine/news/20211014/vaccine-opposition-not-new

  2. World Health Organization, Regional Office for Europe, Vaccines and immunizations, Communication, https://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/vaccines-and-immunization/covid-19-vaccines-and-vaccination/communication

  3. World Health Organization, Regional Office for Europe, Effective Communication of Immunization Data, 2019,

https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/422630/WHO_Handbook_ENG_final-Web.pdf