Login Cont nou

Un nou început

30 decembrie 2021   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Cunoaștem cu toții starea specială legată de ”noile începuturi” din viața noastră, un amestec de teamă, entuziasm și speranță. Începuturile pot fi mici (ziua de luni a săptămânii) sau mai mari (un nou loc de muncă), ceea ce modulează intensitatea trăirii, al cărei substrat rămâne însă același: un soi de resetare psihologică, ca strategie de separare de eșecurile anterioare și întărire a motivației pentru atingerea obiectivelor dorite. Unul din cele mai populare momente pentru experimentarea acestui proces îl reprezintă trecerea dintre ani.

Și dacă nu ați avut timp încă să vă gândiți la ce ați vrea să schimbați în noul an legat de profesie, iată câteva sugestii ale unor colegi, publicate de-a lungul vremii:

  • să învăț sau să îmi dezvolt o abilitate utilă în practica cotidiană (de exemplu, comunicarea eficientă cu pacientul nonaderent, interpretarea spirometriilor ș.a.);

  • să adresez săptămânal cuvinte de apreciere membrilor echipei (asistentă, medic rezident, personal auxiliar);

  • să evit polipragmazia, făcând sinteza terapeutică riguroasă pentru fiecare dintre pacienții mei și alegând numai acele tratamente farmacologice necesare, dovedit eficiente, căutând alternative atunci când acestea le produc disconfort prin efectele secundare adverse legate de doză sau perioada de administrare;

  • să-mi exprim mai rar părerile și să pun în schimb mai multe întrebări, atât cu scopul de a-mi păstra mintea deschisă, dar și pentru a ajuta mai eficient pacienții să-și schimbe comportamentele la risc;

  • să mă implic mai mult în activitatea organizației profesionale din care fac parte, astfel încât să contribui la promovarea și recunoașterea specificului și importanței specialității mele.

În plan personal, cele mai importante dorințe ale colegilor noștri au fost:

  • să îmi fac timp, când ajung acasă, pentru o activitate plăcută individuală (lectură, de exemplu) sau împreună cu familia;

  • să îmi iau periodic, pe parcursul zilei, câteva minute de pauză între diversele activități, pentru a mă ”recentra” și scăpa de senzația de epuizare de la sfârșitul acesteia, dată de stresul rezolvării multor sarcini într-un timp limitat;

  • să aplic și pentru propria sănătate sfaturile pe care le dau pacienților cu privire la alimentație, activitate fizică, odihnă etc.    

În încheiere, câteva strategii recomandate de specialiști pentru ca hotărârile luate în astfel de momente să nu fie uitate și să se transforme în realitate:

  • folosirea obiectivelor de tip SMART (Specific, Măsurabil, Accesibil, Relevant și încadrat în Timp): de exemplu, în loc să spunem ”Voi face sport!”, decidem că vom face exerciții de gimnastică aerobică, 30 de minute pe zi, timp de trei zile pe săptămână;

  • bazarea deciziilor pe acele aspecte care pot fi controlate (de exemplu, voi alege acele exerciții pe care le pot face la sala de fitness, dar și acasă, în cazul în care această se va închide din cauza pandemiei);

  • planificarea, la început, a unor schimbări mici (de exemplu, voi face gimnastică 15 de minute pe zi, două zile pe săptămână, urmând să cresc treptat, astfel încât la sfârșitul unei luni să ajung la 30 de minute pe zi, trei zile pe săptămână);

  • combaterea sentimentului de descurajare în caz de eșec și ”resetarea” pentru crearea unui (alt) nou început;

  • marcarea reușitelor printr-un ritual de sărbătorire.

La mulți ani și succes în identificarea și transpunerea în realitate a deciziilor potrivite pentru sănătatea noastră și a pacienților noștri! 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

1.White B, Resolved! Eight goals for the new year for family physicians, AAFP Journals ,

https://www.aafp.org/journals/fpm/blogs/inpractice/entry/new-year-resolutions.html

2.Kruys Edwin, New skills and considered opinions: My resolutions for 2019, RACGP, News GP, https://www1.racgp.org.au/newsgp/gp-opinion/new-skills-and-considered-opinions-my-general-prac

3.Weinschenk S, The Science of Why New Year’s Resolutions Don’t Work, Psychology Today, https://www.psychologytoday.com/us/blog/brain-wise/201612/the-science-why-new-years-resolutions-dont-work