Login Cont nou

Despre valoarea nutrițională a alimentelor și băuturilor promovate de celebrități pe mediile de socializare online

27 ianuarie 2022   |   LaZiCuTot → Actualități

Preocuparea și eforturile făcute pentru limitarea expunerii copiilor și tinerilor la reclamele dezvoltate în jurul unor alimente și băuturi nesănătoase s-au limitat până acum la canalele tradiționale de publicitate. Campaniile de marketing au urmat însă preferințele publicului tânăr și au migrat către mediile de socializare online, a căror influență este mult mai mare datorită accesului facil și posibilității de a interacționa prin linkuri și comentarii. 

Interesul unui grup de cercetători s-a orientat spre diversele alimente și băuturi promovate astfel de unele celebrități, mai exact 5180 de produse postate de 181 de atleți, actori, personalități din lumea televiziunii și artiști muzicali pe Instagram (platformă aleasă pentru numărul mare de utilizatori – peste 500 de milioane/zi – și popularitatea în rândul tinerilor – 72% dintre adolescenții americani accesând-o zilnic). Valorile nutriționale ale fiecărui tip de aliment/băutură au fost obținute din Baza de Date a Alimentelor și Nutrienților pentru Studii Alimentare a Departamentului American pentru Agricultură (FNDDS) și au fost armonizate cu sistemele de evaluare utilizate în elaborarea legislației privind publicitatea la aceste produse (pe baza conținutului de zahăr, sare, energie, grăsimi săturate, fibre, proteine, fructe și/sau legume la 100 de g a fiecărui produs). 

Cel mai frecvent întâlnite produse au fost făinoasele dulci și băuturile alcoolice. Scorul nutrițional al celor mai multe alimente (peste 87%) le-a încadrat în categoria celor pentru care reclama în rândul tinerilor este interzisă. S-a observat, de asemenea, că postările care conțineau referiri sau imagini ale acestora aveau un număr mare de aprecieri și comentarii publice, indicând un grad înalt de aprobare socială. 

Interesant este faptul că majoritatea postărilor despre aceste produse, făcute de celebritățile incluse în studiu, nu erau sponsorizate și nu făceau parte din campanii de marketing sau publicitate, ceea ce demonstrează că influența pe care mediile de socializare online o exercită asupra percepției utilizatorilor este una socio-culturală. Această situație limitează normarea legislativă, dar lasă deschisă abordarea subiectului în cadrul relației medic-pacient. 

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

  1. Turmwald BP, Anderson KG, Markus HR et al, Nutritional Analysis of Foods and Beverages Posted in Social Media Accounts of Highly Followed Celebrities, JAMA New Open, 2022:5(1):e2143087, doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.43087

Bradley P. Turnwald, PhD1,2Kathryn G. Anderson, BA2Hazel Rose Markus, PhD2; et alAlia J. Crum, PhD2

Author Affiliations Article Information

JAMA Netw Open. 2022;5(1):e2143087. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.4308