Login Cont nou

Colțul meu de liniște (1)

10 februarie 2022   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Sindromul de epuizare profesională (burnout) este un fenomen recunoscut și studiat de mai bine de un sfert de secol, răstimp în care s-au acumulat numeroase studii în domeniu. Profesioniștii din domeniul medical alcătuiesc unul din grupurile populaționale la risc de a dezvolta o astfel de tulburare, iar statisticile arată că situația se întâlnește la mai mult de jumătate dintre ei, în multe sisteme de sănătate. De aceea este important să știm să prevenim acest lucru, să recunoaștem primele simptome și să căutăm ajutor la momentul potrivit.

Literatura de specialitate recomandă câteva intervenții cu caracter general, dar cu eficacitate dovedită. Dintre acestea, planificarea timpului de odihnă, aspect a cărui importanță o recunoaștem cu toții, îl recomandăm pacienților, dar care lipsește cu desăvârșire din agendele noastre. Și cum din motive pe care nu le voi aborda aici, activitatea profesională a unui medic depășește cu mult orele petrecute la cabinet, șansele să ne trezim ”spontan” cu timp liber sunt minime spre nule. 

Una dintre ideile care merită reținute este că acest răgaz poate (și este recomandat!) a fi luat chiar și la locul de muncă, fără sentimente de vinovăție deoarece, în loc să fie etichetat ca ”neproductiv”, ar trebui comparat, de exemplu, cu timpul periodic necesar realimentării bateriei telefonului. 

O propunere în acest sens vine pe calea Medscape, care găzduiește un scurt film video înregistrat de Dr. Nadine Kelly, fondatoarea YOGI M.D., dedicat profesioniștilor din domeniul sănătății și intitulat ”Cum să reduci stresul în trei minute”. Pe scurt, acest lucru presupune exerciții de respirație într-o postură de bază a practicilor yoga – Tadasana – cunoscută și sub numele de ”poziția muntelui”. Înregistrarea video, ca și transcrierea în limba engleză, pot fi urmărite aici: 

https://www.medscape.com/viewarticle/961189?spon=17&uac=80549HY&impID=3962130&sso=true&faf=1&src=WNL_mdpls_220121_mscpedit_wir

Pentru cei grăbiți, iată pașii esențiali:

  • postura – așezat pe scaun, cu tălpile bine fixate pe sol, cu vârfurile orientate spre înainte și paralele, genunchii aliniați deasupra gleznelor, pelvisul în poziție neutră, cu sprijin pe tuberozitățile ischiale (deci nu cu spatele sprijinit de spătar!), umerii deasupra șoldurilor, capul drept și mâinile așezate pe genunchi, cu palmele în sus sau în jos;

  • respirația – de tip abdominal, cu inspir și expir lente, profunde, pe nas, experimentând diverse durate ale celor două tipuri de mișcare.

  • în tot acest timp, atenția va fi concentrată asupra respirației, precum și a senzației avute înaintea, pe parcursul și după încheierea exercițiului. 

Merită încercat, mai ales dacă în felul acesta se poate evita o ceașcă în plus de cafea sau ”ceva” dulce ronțăit pe fugă, între consultații!

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot