Login Cont nou

Tratamentul nonfarmacologic al hipertensiunii arteriale (2)

17 martie 2022   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Pe lângă reducerea aportului de sodiu, asigurarea unei alimentații sănătoase și echilibrate este una din intervențiile aduse stilului de viață care trebuie recomandată pacienților cu hipertensiune arterială, deoarece contribuie la reducerea valorilor tensiunii arteriale și diminuarea riscului cardiovascular. 

Ghidul Societății Europene de Cardiologie prevede, în acest sens, următoarele recomandări:

  • alimentația este bine să se bazeze, în principal, pe legume și fructe și mai puțin pe produsele de origine animală (va fi limitat în special consumul de carne roșie, mai ales procesată, la 350-500 g/săptămână);

  • acizii grași saturați nu trebuie să depășească 10% din totalul aportului caloric, favorizându-se, în schimb, consumul de acizi grași polinesaturați și mononesaturați și de carbohidrați din cerealele integrale;

  • se va limita drastic consumul de acizi acizi grași nesaturați trans, excluzându-se complet cel având ca sursă alimentele procesate;

  • se recomandă ≥ 200 g de fructe/zi (în 2-3 porții),  ≥ 200 g de legume/zi (în 2-3 porții), pește (mai ales din cel gras) de 1- 2 ori/săptămâna, 30 g de oleaginoase nesărate/zi, fibre 30-45 g/zi, în special din cereale integrale.

  • va fi descurajat consumul de băuturi răcoritoare și sucuri de fructe îndulcite cu zahăr –  recomandarile OMS acceptă ca maximum 10% din aportul energetic să provină din băuturi fără zahăr (îndulcite cu mono – și dizaharide adăugate sau existente natural în sucurile de fructe).

Bine de știut:

  • daca in ceea ce priveste riscul cardiovascular este incriminat numai consumul de bauturi racoritoare indulcite cu zahar, studiile derulate in domeniul oncologiei sugereaza ca atat acestea, cat si cele cu adaos de indulcitori artificiali coontribuie la cresterea mortalitatii de toate cauzele.

Principiile de mai sus se regăsesc în dieta mediteraneană și există studii și metaanalize care arată că aceasta se asociază cu un număr redus de evenimente cardiovasculare și diminuarea mortalității de toate cauzele, corelându-se cu valori mai mici ale tensiunii arteriale în ambulatoriu, precum și ale glicemiei și lipidelor serice. 

Dietă DASH (The Dietary Approaches to Stopping Hypertension) este asemănătoare cu cea mediteraneană, alimentele consumate asigurând un aport bogat de vitamine și minerale esențiale (cu accent pe potasiu, calciu și magneziu, toate implicate în reducerea tensiunii arteriale).

În ceea ce privește consumul de cafea, deși cofeina are efect vasopresor, există studii care demonstrează beneficii din punct de vedere cardiovascular. Similar, consumul de ceai negru sau verde are, de asemenea, un efect semnificativ (chiar dacă mic) de scădere a valorilor tensiunii arteriale.  

Mai multe date referitoare la relația dintre aportul zilnic al unor anumiți constituenți alimentari și riscul cardiovascular pot fi aflate din ghidul menționat.

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

  1. 2021 ESC Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice

European Heart Journal (2021), doi:10.1093/eurheartj/ehab484

  1. WHO, Healthy Diet, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet