Login Cont nou

Sala de așteptare, carte de vizită a cabinetului medical

12 mai 2022   |   LaZiCuTot → CumSăFac

Privind cu onestitate la sălile de așteptare ale cabinetelor noastre, trebuie să recunoaștem că acestea sunt, în cele mai multe cazuri, departe de a oferi pacienților o experiență agreabilă. 

Majoritatea ne desfășurăm activitatea fie în clădiri vechi, fie în spații adaptate, construite inițial pentru alte destinații (locuințe). Ca urmare, nu voi aduce aici în discuție diversele criterii de acreditare, deoarece consider că multe dintre ele sunt nerealiste în condițiile date. Nu mă voi referi nici la sugestiile întâlnite în literatura de specialitate, care prevăd zone distincte pentru lectură, privit la televizor sau luat o gustare. Consider însă că prezența condițiilor improprii sau gospodărirea în comun a unor spații ale tuturor (și deci ale nimănui), așa cum se întâmplă cu sălile de așteptare din clădirile fostelor mari dispensare sau policlinici, nu pot reprezenta o scuză pentru ignorarea unor reguli de baza privind organizarea și întreținerea acestora. Că o astfel de atitudine este păguboasă dovedesc și diversele sondaje realizate în rândul pacienților, ale căror rezultate relevă că, atâta timp cât aceștia sunt în cabinet, atenția le este atrasă de dialogul cu medicul și consultația propriu zisă, în vreme ce intervalul petrecut în sala de așteptare este dedicat examinării detaliilor din aceasta, de la gradul de confort al mobilierului până la petele de pe uși sau geamuri. Mai mult decât atât, o bună parte dintre pacienți consideră timpul de așteptare ca fiind partea cea mai frustrantă a vizitei la medic și aproape toți sunt de acord că durata acestuia contează mult în aprecierea generală a experienței avute și decizia ulterioară de a reveni.1,2 

Nu mi-am propus să redau aici soluțiile propuse de specialiști (le puteți găsi în numeroase publicații accesibile online), poate doar un imbold și o idee de abordare. Astfel, imaginați-vă că sunteți un pacient care vine la cabinetul unde va desfășurați activitatea si înregistrați ce vă transmit toate cele cinci simțuri în sala de așteptare: Este lumina suficientă? Cum miroase? Geamurile sunt curate? Există un zgomot de fond permanent sau repetitiv? (televizor mergând, uși care scârțâie etc.) Scaunele/fotoliile sunt confortabile? 

Și nu în ultimul rând, să ținem cont că atitudinea noastră și a personalului angajat contribuie, de asemenea, la atmosfera din sala de așteptare!

Dr. Cătălina Panaitescu, LaZiCuTot

Referințe bibliografice

  1. Healthcare Consumer Insight & Digital Engagement Survey, Binary Fountain, https://www.binaryfountain.com/wp-content/uploads/2018/09/Binary-Fountain-2018-Consumerism-Survey-Infographic.pdf

  2. Phreesia, The High Cost of Long Wait Times, 2020, https://www.phreesia.com/2020/03/05/infographic-the-high-cost-of-long-wait-times/